Centrul Internaţional de Prevenire 
şi Informare în Domeniul Adicţiilor

Evenimente recente

 

05/2021

Centrul Internațional de Prevenire și Informare în Domeniul Adicțiilor în parteneriat cu Primăria Municipiului Chişinău anunță lansarea proiectului național „Despre sănătate, cu responsabilitate”.
Detalii...

 

16/09/2020

Semnarea Acordului de Colaborare între CIPIDA și PRIMĂRIA MUNICIPIULUI CHIȘINĂU.
Detalii...

 

05/02/2020

CIPIDA și Ministerul Educației, Culturii și Cercetării au semnat un acord de colaborare.
Detalii...

 

20/12/2019

Proiect moldovenesc prezentat la Baku, Azerbaidjan
Detalii...

 

28/11/2019

Prezentarea proiectului „O ŢARĂ INDEPENDENTĂ” în orașul Kiryat Gat din Israel
Detalii...

 

28/11/2019

Круглый стол на тему «Современные методы профилактики и лечения зависимостей в Республике Молдова и Государстве Израиль»
Detalii...

 

13/09/2019

Круглый стол на тему: «Консолидация усилий государства и гражданского общества в решении проблемы химических и нехимических зависимостей»
Detalii...

 

23/08/2019

Conferinţă de presă dedicată înființării Federației Internaționale Antidrog (FIA)
Detalii...

 

15/06/2019

Conferinţa științifică internațională „Metode moderne de asistență și reabilitare specializată în tratamentul adicțiilor”
Detalii...

 

14/06/2019

Conferinţa științifică internațională „Metode moderne de asistență și reabilitare specializată în tratamentul adicțiilor”
Detalii...

 

04/11/2018

Conferința Internațională dedicată rezultatelor proiectului psiho-pedagogic „O ŢARĂ INDEPENDENTĂ” (2015-2018)
Detalii...

 

26/06/2018

Marcarea Zilei Internaționale Antidrog în Parcul Afgan din sec. Râșcani
Detalii...

 

26/06/2018

Marcarea Zilei Internaționale Antidrog în 3 instituții de învățământ preșcolar din mun. Chișinău
Detalii...

 

26/06/2018

Ziua Națională Antidrog
Detalii...

 

 

 

Vezi toate...

Luni, 1 iunie 2015, de Ziua Copilului, la ora 13.30, la UPS “Ion Creangă”, a avut loc lansarea poveştii terapeutice „Ghetuţa şi Papucel”, de Mircea GRECU si Jana GRECU. Povestea „Ghetuţa şi Papucel” a fost editată în două limbi (română şi rusă) şi se adresează copiilor de vârsta 5-9 ani pentru a preveni dependenţa de jocurile pe calculator. 
În ultimii ani, în ţara noastră a devenit tot mai actuală problema dependenţei de jocurile pe calculator, care, pe bună dreptate, poate fi comparată cu dependenţa de droguri. Simptomele şi modul de manifestare sunt practic identice. În ambele cazuri se observă tendinţa de izolare, de retragere din  realitate şi de obţinere a unei „doze” emoţionale pe căi artificiale. Profesorul american Henry JENKINS avertizează că ţinta principală a producătorilor de jocuri pe calculator sunt copiii. Aceştia sunt o ”pradă” uşoară, deoarece jocurile repetă aceleaşi informaţii, care sunt asimilate cu ușurință de mintea încă neformată a copilului, făcându-l astfel dependent de ele. S-a constatat că jocurile cu lupte de stradă și curse de maşini au un efect nociv asupra lobului frontal al creierului, atrofiindu-le copiilor posibilitatea de a face legături logice între informaţiile pe care le deţin. Conform datelor statistice, fiecare al cincilea caz de adresare la psihologul pentru copii are tangență cu dependenţa de jocurile pe calculator. Mulţi copii ajung la specialişti fiind deja în stare de psihoză.
Centrul Internaţional de Prevenire şi Informare în Domeniul Adicţiilor (CIPIDA) aduce sincere mulţumiri partenerului de onoare , domnului Vasili CHIRTOCA, care a facilitat publicarea poveştii terapeutice “Ghetuţa şi Papucel”.
 
            Totodată, de Ziua Copilului, a fost lansat şi proiectul naţional “Sunt Real – Nu virtual”.
 
Sumarul proiectului: 
Proiectul vizează organizarea a câte 3 lecții tematice, în 2 clase/grupe formate din 25 de copii fiecare, din cele 100 de instituţii de învăţămînt participante la proiect. Durata unei lecţii este de 45 de minute. Conţinutul acestor lecţii are la bază, utilizarea poveştii terapeutice ”Ghetuța și Papucel”, normelor şi principiilor terapiei narative:
Prima lecţie
Dozarea informaţiei în procesul de cunoaştere. Iniţial, e suficient de a citi povestea, de a privi imaginile şi de a identifica eroii. 
A două lecţie
Abia după aceasta, povestea trebuie să fie interpretată, adică înscenată de maturi şi copii.
A treia lecţie
După interpretare, copiii vor fi ajutaţi să analizeze comportamentele personajelor şi să exprime atitudinea personală vis-a-vis de poveste.
 
Grupul țintă:
2500 de copii din 40 gradinițe cu predare în limba română și 10 grădinițe cu predare în limba rusă din Republica Moldova 
2500 de elevi din clasele primare din 40 școli cu predare în limba română și 10  școli cu predare în limba rusă din Republicii Moldova
 
Beneficiarii direcți: 5000 copii cu vârstele cuprinse între 5 şi 9 ani. 
Beneficiarii indirecți:
Pedagogi
Părinți
 
Amplasarea geografică:Proiect de talie națională (Chișinau, Bălți, Tiraspol, Comrat, Cahul).
Locul desfăşurării: 
40 grădinițe cu predare în limba română și  10  grădinițe cu predare în limba rusă din Republica Moldova
40 școli cu predare în limba română și  10  școli cu predare în limba rusă din Republica Moldova
 
Rezultatele anticipate:
Reducerea la minim a riscului de apariţie a dependenței faţă de jocurile pe calculator la 5000  copii cu vârstele cuprinse între 5 şi 9 ani.
Dezvoltarea personală a fiecărui copil participant la proiect.
 
Evaluarea proiectului:
Un feed-back permanent și spontan din partea copiilor, părinţilor şi educatorilor care va fi realizat pe parcursul aplicării fiecărei etape și activități ale proiectului.
La finalul proiectului va fi efectuat un sondaj în rândul educatorilor și părinților pentru evaluarea eficacitatăţii proiectului.

VEZI Galerii

Pe data de 21 mai 2015 Liceul Teoretic cu Profil Real “Mihail Marinciuc” din capitală a fost gazda unei lecţii de prevenire antidrog susţinute de Centrul Internaţional de Prevenire şi Informare în domeniul Adicţiilor (CIPIDA). Conţinutul acestei lecţii a avut la bază, utilizarea normelor şi principiilor terapiei narative. În cadrul evenimentului, 25 de copii din clasa a IV au primit în dar câte o poveste terapeutică „În căutarea fericirii pierdute”.
Prevenirea consumului de droguri, alcool şi tutun reprezintă o necesitate şi o prioritate naţională pentru mai multe ţări. Acest fapt se datorează, în primul rând, „întineririi” consumatorilor de substanţe narcotice. Cele mai recente date reflectă faptul că 90% din primele încercări de a consuma droguri au loc până la vârsta de 16 ani. Sunt tot mai frecvente şi cazurile de consum a substanţelor psihoactive de către copii cu vârste cuprinse între 10 şi 12 ani! 
Cu cât mai devreme debutează consumul de droguri, cu atât mai repede se formează dependenţa şi cu atât mai dezastruoase sunt consecinţele la nivel psihologic, fiziologic şi social. În aceste condiţii se reduc considerabil şi efectele programelor de reabilitare. „Cine începe consumul de droguri la 25 de ani, devine dependent în medie după 10-12 ani; un tânăr de 20 de ani cam după 5 ani, în timp ce unui adolescent de 15 ani îi pot fi suficiente 5-6 luni pentru a fi dependent. Aşadar, nu atât natura chimică a drogului este cea care provoacă dependenţa, cât importanţa pe care drogul o are în sfera trăirilor şi comportamentului persoanei în cauză.” (Ralf SCHNEIDER, Ingrid Lux, 1999). 
De aceea, abordarea modernă a acestei probleme acordă prioritate, în special, activităţilor de prevenire, care ar trebui să înceapă până la ,,criza adolescentină”, beneficiari direcţi fiind copiii cu vârste cuprinse între 5 şi 9 ani. Anume la această vârstă este important de a direcţiona copilul în formarea unor comportamente corecte. Este inutil de explicat unui adolescent de 14-16 ani despre consecinţele consumului de droguri, dacă acestuia îi lipsesc cu desăvârşire anumite modele comportamentale şi valori morale. 
Însă care este cel mai accesibil limbaj pentru a vorbi copiilor de vârstă preşcolară despre droguri?
Unii psihopedagogi sunt de părere că inducerea sentimentului de frică la copii, prin „înspăimântare” cu boli şi moarte, poate avea un efect benefic. Însă utilizatorii acestei metode n-au luat în calcul faptul că copiii de vârsta preşcolară nu dau valoare vieţii şi sănătăţii în general. De aceea, informaţia prezentată de aceşti „experţi în prevenire” deseori nu corespunde vârstei şi particularităţilor psihofiziologice ale dezvoltării copilului.
Cercetările arată că, până la 10 ani, copiii sunt guvernaţi de emisfera dreaptă a creierului, care este sediul funcţiilor creative şi imaginative, de aceea orice informaţie necesară pentru dezvoltarea şi socializarea copiilor trebuie transformată şi prezentată în forma unei poveşti. Poveştile, în cazul acesta, au o adevărată putere terapeutică în viaţa copiilor; ele îi pot influenţa profund şi pozitiv, deoarece li se adresează acestora într-un limbaj simbolic şi uşor accesibil lor, vorbindu-le la nivelul imaginilor şi sentimentelor.
Bruno BETTELHEIM, un psiholog cunoscător al copiilor, focalizat pe înţelegerea celor cu probleme emoţionale, consideră că „pentru a îmbogăţi viaţa copilului, trebuie să-i stimulezi imaginaţia; să-l ajuţi să-şi dezvolte inteligenţa şi să-şi clarifice emoţiile; să fie cât mai familiarizat cu fricile, anxietăţile şi aspiraţiile sale; să iei în serios dificultăţile pe care le resimte şi, în acelaşi timp, să promovezi încrederea copilului în sine şi în viitorul său. Important este că doar cu ajutorul unor poveşti se pot realiza toate aceste lucruri”. Un alt psiholog al copiilor, Doris BRETT, este de părere că „copiii au tendinţa de a se identifica cu personajul pozitiv din poveste, încercând să-i imită comportamentul în lupta cu propriile temeri şi probleme. În plus, poveştile sunt extrem de benefice pentru dezvoltarea psihologică a copiilor, pentru că le pot da speranţă, încredere în ei înşişi şi curaj. Copilul, care şi-a pierdut speranţa sau e lipsit de încredere, renunţă la luptă şi riscă să nu aibă succes niciodată”.
În lume există tot felul de poveşti, printre care şi poveştile terapeutice. Povestea terapeutică foloseşte metafora şi simbolul pentru a penetra filtrele şi rezistenţele noastre conştiente şi a se adăposti în siguranţa subconştientului, de unde îşi va produce efectele. Da, orice poveste ar putea fi transformată, dar povestea „În căutarea fericirii pierdute” a fost scrisă special cu acest scop: pentru a preveni consumul de droguri, alcool şi tutun, a transmite anumite modele comportamentale şi valori morale, a dezvolta abilităţi de rezolvare a unor probleme, a ajuta pe cei care o ascultă să ia anumite decizii. Tema poveştii este reprezentată de lupta binelui împotriva răului şi încheiată cu victoria binelui. Fiecare personaj este purtător de valori simbolice. Măgăruşul parcurge un drum al maturizării morale, drum presărat cu obstacole. Şarpele (simbolul vicleniei), care încearcă să-l ademenească pe Măgăruş oferindu-i o fericire superficială, este un rău necesar în poveste.
Renumitul psihoterapeut american Milton ERICKSON a fost printre primii, care a folosit povestea ca o metodă terapeutică. Întrebat cum reuşeşte să vindece spunând poveşti, Erickson a răspuns: „Oamenii vin şi mă ascultă cum le istorisesc poveşti, apoi pleacă la ei acasă şi-şi schimbă comportamentul”. 
Povestea „În căutarea fericirii pierdute” este un mijloc excelent de a ne adresa copilului de vârsta 5-9 ani atât pentru a transmite anumite modele comportamentale şi valori morale, cât şi pentru a preveni anumite comportamente indezirabile, cum ar fi consumul de droguri. 
Important este şi faptul, că am reuşit să evităm utilizarea cuvântului drog în poveste. De aceea, povestea terapeutică „În căutarea fericirii pierdute” poate fi folosită atât în prevenirea antidrog, cât şi în alte scopuri educative, oferind copiilor o experienţă pe care nu au întîlnit-o şi are rolul de a oferi un echipament special necesar pentru o eventuală situaţie reală, care ar putea să apară.

VEZI Galerii

Pe data de 20 mai 2015, Centrul Internaţional de Prevenire şi Informare în Domeniul Adicţiilor (CIPIDA) a primit vizita preşedintelui INCB WERNER SIPP şi a şefului biroului INCB DRAGOŞ-ADRIAN MOICEAN. INCB este un organ independent şi cvasi-judiciar înfiinţat în 1968 şi format din 13 experţi cu renume internaţional (trei nominalizaţi de Organizaţia Mondială a Sănătăţii şi 10 de guvernele statelor membre ONU), ce are drept scop aplicarea prevederilor Convenţiilor ONU în domeniul controlului drogurilor. Acest lucru se realizează printr-un dialog permanent cu instituţiile guvernamentale responsabile, în special prin efectuarea de raportări periodice. În cazul în care guvernele întâmpină greutăţi în aplicarea prevederilor convenţiilor, se identifică, prin cooperare directă, măsuri concrete pentru eliminarea acestora.
În cadrul întâlnirii au fost discutate metodele de combatere şi prevenire a traficului şi consumului ilicit de droguri în Republica Moldova şi Uniunea Europeană, asistenţa acordată consumatorilor, modul de implementare a politicilor publice antidrog la nivel naţional, schimbul de experienţă şi bunele practici în domeniu, precum şi implicarea activă a societăţii civile în lupta antidrog. De menţionat că, povestea terapeutică „În căutarea fericirii pierdute” a primit o înaltă apreciere din partea oaspeţilor.

VEZI Galerii

În cadrul lecţiei publice am explicat copiilor cum pot rezista  presiunii anturajului – pentru a spune NU drogurilor, alcolului,  violentei, etc. 
Cuvântul „nu” pune bazele unor calităţi precum:
  • Încredere în sine – în general, abilitatea de a refuza este strâns legată de conceptul de încredere în sine. Cu alte cuvinte, oamenilor cu o stimă de sine scăzută le este dificil să facă acest lucru şi tind să aibă în vedere sentimentele celorlalţi, în detrimentul propriei persoane. Prin a spune „nu”, copilul învaţă să îşi impună propriile păreri şi să se respecte pe sine.
  • Independenţă, autonomie – cu siguranţă, mai târziu în viaţă, copilul va avea de făcut o mulţime de alegeri. Este bine să îl învăţăm de mic să îşi urmeze propriile idei şi să se descurce în viaţă pe propriile picioare.
  • Control asupra propriei persoane – inabilitatea de a seta limite personale poate fi o problemă serioasă. Atunci cand pui prea mult preţ pe nevoile celorlalţi şi pe ce ţi se spune să faci sau că „ar trebui”, poţi ajunge uşor în capcana de a fi manipulat.

Educația Contra Drog



Parteneri

  • aia
  • asca
  • logo IGAT
  • QUO VADIS
  • mtm
  • amg
  • chato
  • efesm
  • logo chronotime moldova
  • mpc media
  • panda tur
  • UNIQUE
  • Andy's
  • Moldindconbanc
  • Daac-Hermes
  • creanga f
  • LOGO imilogovshort
  • MIN CULT
  • procuratuta mc
  • Drn
  • Mmps

Care sunt problemele reale ale societăţii moldoveneşti în opinia Centrului Internaţional de Prevenire şi Informare în Domeniul Adicţiilor (CIPIDA)?

Cât de importante sunt campaniile şi proiectele de prevenire antidrog pentru Republica Moldova?

De ce atât de mulţi tineri moldoveni ajung să consume droguri?

Ce ar trebui să înţeleagă Guvernul Republicii Moldova?